Å skrive en lengre oppgave er å gå opp en vektklasse. Man
vet ikke helt hva man går til før man står midt oppi det. Som en som overlevde
og innleverte en masteroppgave, kan jeg dele noen av mine egne dyrkjøpte
erfaringer.
Fase 1: Hva skal jeg
skrive om?
Gjennom å skrive en
lengre oppgave har du en unik mulighet til å sette deg dypt inn i et tema.
Gjort riktig gir bacheloroppgaven deg en erfaring og kunnskapsbase som du kan
bruke senere. Mitt tips derfor er i første omgang å lese bredt. Selv om ikke
alt er like relevant, hjelper kunnskap deg til å definere hva som er
relevant.
Du kan først tenke på hvor i studiet dukket det opp noe du
tenkte at dette vil jeg vite mer om, eller denne oppgaven jeg skrev får bare
fram toppen av isfjellet. Ok, jeg innrømmer at det er lettere sagt enn gjort.
Man er usikker på forhånd om det er nok å skrive om, eventuelt om man tvert
imot blir slukt av kompleksiteten. Eller verst av alt, om noen allerede har
skrevet det som er å skrive på en mye bedre måte enn man selv klarer. En
bekjent av meg opplevde det siste helt i slutten av masteroppgaven sin.
Løsningen er
selvfølgelig å spørre de utmerkede lærerne her på Bjørknes Høyskole, samt selv
drive omfattende googling og saumfaring av biblioteket. Hva er det som ligger
ute relatert til emnet? Er det en innfallsvinkel som ikke er dekket godt nok?
Men viktigst av alt: snakk om det med andre studenter. Da merker du selv hvor
engasjert du er i emnet, og om du har klart foran deg hva du vil beskrive i
oppgaven.
Fase 2: Struktur!
En sensor merker
raskt om du har presset fram de siste 3,000 ordene bare for å fylle lengden,
eller om prosjektet holder hele veien. For at dere begge skal bli lykkelige er
det derfor viktig å finne noe som har nok dybde. På den annen side må
prosjektet være avgrenset nok til at det ikke bare blir litt om alt.
Dette
høres utrolig opplagt ut, men det er det viktigste man gjør, og er nok der jeg
selv bommet litt i min masteroppgave – i det minste har jeg et utgangspunkt om
jeg noen gang skulle skrive en doktoravhandling. Igjen, snakk med folk, sett
opp et tankekart over de faktorene som berører temaet og vurder hvor relevant
hver enkelt er. Bruk tid på å formulere en klar hypotese som viser deg hvor du
planlegger å ende opp.
Fase 3: Lese seg opp,
men…
På spørsmål om tips til masteroppgaven svarte en professor
på UiO meg kort: «slutt å les; begynn å skrive!» Selvfølgelig trenger man
kunnskap og innsikt for å skrive, men problemet er at det aldri blir nok. Man
føler sjelden at man er helt der man bør være for å kunne skrive. Det er
uunngåelig, for dit kommer man ikke før man er ferdigskrevet – i beste fall.
Dessuten lærer man mye av å skrive. Det er mye som høres kjempebra
ut i hodet eller i stikkordsform, men som suger når man setter det ned på
papiret. Det er dessuten lettere å endre tekst enn å stirre på et hvitt ark.
Tenk derfor ikke så mye på at «nå skriver jeg på oppgaven», men skriv for å
teste hvordan et argument fungerer, om du trenger mer stoff for å backe det
opp, om det bringer deg videre mot konklusjonen, eller om du tvert imot finner
ut at en idé har stø kurs mot ingenmannsland.
Fase 4: Skriv, men…
Joda, det er viktig å være disiplinert og sette av tid for å
skrive. Det er allikevel nyttig også å kunne se prosjektet litt utenfra. Når
man skriver ser man ofte ikke skogen for bare trær, for å bruke en klisjé. Et
must er å la en venn lese igjennom teksten – hvis en vanlig oppegående person
ikke klarer forstå hva du prøver formidle, eller synes teksten er dørgende kjedelig,
har du nok et problem.
Les også teksten høyt
for deg selv for å se om språket henger sammen – man merker det fort når man må
snakke. Jeg har vært veileder på oppgaver, og det er få ting som motiverer
mindre enn å se en student som ikke en gang har orket å lese igjennom det hen selv
har skrevet. Dårlige og uklare setninger er dessuten mye mer distraherende enn
uskyldige skrivefeil.
Jeg innrømmer glatt at noe av det jeg har skrevet her kan
være litt selvmotsigende, og det er rett og slett fordi ulike ting funker for
ulike folk. Det er allikevel ubønnhørlig slik at jo mer man jobber med noe, jo
bedre blir det som regel. Og lukk det facebookvinduet!
Francis Rønnestad
Visste du at Bjørknes Høyskole tilbyr Norges eneste bachelorgrad i freds- og konfliktstudier? Sjekk ut våre Facebooksider.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar