Nasjonal identitet – Innenfor og utenfor: eksempelet Sør-Thailand
Fra slutten av 1800-tallet har staters suksess vært tett
sammenknyttet med evnen til å utvikle en solid nasjonal identitet. Mektige
stater som Habsburgernes Østerrike og Det ottomanske riket klarte ikke, eller
ønsket ikke, å omstille seg, imens et multikulturelt lappeteppe som Indonesia har
blomstret – mye gjennom å konstruere en nasjonal identitet som folk
identifiserer seg med.
Men selv om nasjonal identitet er en sosial konstruksjon er
det en grense for hvor elastisk den kan være. Noen historiske minner ender opp
som bærebjelker, imens andre skyves ut i periferien eller fortrenges. Noen
grupper faller lett inn i den fortellingen, andre skyves ut.
Det er utallige eksempler på konflikter som oppstår i
kjølvannet av slike prosesser og urolighetene i Sør-Thailand er bare et av
mange eksempler. Det er allikevel en fortelling vi kan lære mye av.
Thailand oppstår.
Siam gikk midlertidig i oppløsning etter at burmeserne jevnet hovedstaden Ayutthaya
med jorden i 1767, og når landet igjen skulle samles erobret en overivrig
general likeså godt et par muslimske provinser i sør, når han først var der
nede.
Å være underlagt en konge langt vekk var ikke på den tiden noen enorm
sak. Veien opp til den nye hovedstaden Bangkok var lang og forpliktelsene gikk
stort sett ut på å sende staselige trær av sølv til palasset med jevne
mellomrom. Problemene kom først i det 20.århundet da internasjonal konkurranse
førte til økt selvbevissthet blant Siams elite og et behov for å gjøre staten
sterkere og mer effektiv.
Med dette fokuset definerte man det nasjonale «vi» – Thai. Den nasjonale Thai identiteten er bygget på språkfamilien Tai, som omfatter gruppene thai, lanna,
lao, khmer ++, samt den buddhistiske tradisjonen. Fordelen er at den store
delen av befolkningen som er lao eller khmer slik ble integrert inn i det
Thailandske «vi». En annen fordel for en ambisiøs stat var at nabostatene Laos
og Kambodsja ble naturlige områder for ekspansjon, noe som ble forsøkt under
2. verdenskrig.
Oss og dem. Ulempen
oppstår i periferien der grupper som ikke er «vi» blir til «dem» og det oppstår
en koloni-dynamikk. Fremveksten av en muslimsk transnasjonal identitet, og ikke
minst Malaysia som naboland, har gitt en konkurrerende nasjonalisme i sør. I
sør ble det lokale lovverket, basert på islamsk lov, erstattet i 1944 av det
sentrale thailandske lovverket. I skolen ble en assimilering forsøkt basert på
mainstream thai-nasjonalisme. Dette møtte økende motstand og fra 1960-tallet
har det vært en stigende og dalende tilstand av væpnet konflikt.
Et skoleverk, lovverk og et byråkrati som består av folk som
er utdannet sentralt gir liten plass til de 80% muslimske malayer i de tre
sørlige regionene. Det er ikke uten grunn at opprørere i regionen gjerne slår
til mot lærere og buddhistiske munker, heller enn militære mål – de er lette å
ramme, og de er oppfattet som statens kulturelle fotsoldater. I 2014 så man 793
terrorhandlinger med til sammen 330 døde – under snittet på 550 døde per år de
siste ti årene.
Veien fremover. Så
hva gjør man fra sentralt hold i tillegg til det militære nærværet? For noen
vil svaret være mindre assimilering og mer regionalt selvstyre. Så enkelt er
det allikevel ikke, siden konflikten i sør bare er én del av et større bilde.
Det thailandske «vi» er i ferd med å slå sprekker ettersom nye samfunnsgrupper
politiseres. Man har rett og slett ikke fundamentet til å myke opp eller endre
den nasjonale identiteten.
Idéen om sør som en ukrenkelig del av thailandsk
territorium gjør også at hver side blir forsiktig med å gi mer autonomi, siden
det kan brukes av politiske motstandere for å score poeng nasjonalt.
Med dette i mente har svaret blitt en svært forsiktig
oppmyking av sentral styring, og tafatte hjelpetiltak der staten med brask og
bram fronter hjelpetiltak på landsbynivå. På symbolsiden blir hver landsby
forsynt med utallige bilder av kongen i det håp om at hvis man ser kongen ofte
nok slår den nasjonale patriotismen rot. Den nasjonale fortellingen om Thailand
strekker rett og slett ikke langt nok til å få med seg muslimske malayer på en
troverdig måte.. ennå.
I et innlegg
i Aftenposten sammenlikner skribenten Bjørn Stærk religion med et hus der
noe er lett å forandre, imens bærevegger står der de står. Nasjonale
fortellinger fungerer ganske likt, tror jeg. Men skal man forandre de tingene
man allikevel kan forandre, krever det at man har selvtillit nok til å tro at
huset tåler en renovering. Vi får håpe Thailand kommer seg dit.
Francis Rønnestad
Visste du at Bjørknes Høyskole tilbyr Norges eneste bachelorgrad i freds- og konfliktstudier? Sjekk ut våre Facebooksider.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar