Nå har alle studentene fortalt om sine opplevelser og store
og små inntrykk. Her kommer vår versjon av studieturen til Israel og Palestina
våren 2014.
Cecilie skriver:
Minimum to møter - gjerne tre! - hver eneste dag gir et sluttresultat der en kanskje ikke skjønner konflikten, men en skjønner hvor kompleks situasjonen mellom Israel og Palestina er. Det vi endte opp med å snakke om hver eneste kveld var verdien av kritisk tenking – hvem har mest rett av alle de ulike versjonene vi fikk høre om konflikten vi hørte?
Minimum to møter - gjerne tre! - hver eneste dag gir et sluttresultat der en kanskje ikke skjønner konflikten, men en skjønner hvor kompleks situasjonen mellom Israel og Palestina er. Det vi endte opp med å snakke om hver eneste kveld var verdien av kritisk tenking – hvem har mest rett av alle de ulike versjonene vi fikk høre om konflikten vi hørte?
I følge det israelske utenriksdepartement er ikke vann en
del av denne konflikten. I den grad palestinere på Vestbredden ikke har tilgang
til like mye vann som bosetterne eller den jevne israeler i for eksempel Tel
Aviv, skyldes det de palestinske selvstyremyndighetene og at de ikke ønsker at
sin befolkning skal ha fri tilgang på vann. Dette ble et tema vi tok opp i
ulike fora. I følge Kirkens Nødhjelp er utenriksdepartementets versjon en for
enkel måte å avskrive et stort problem på. Kirkens Nødhjelp stresset at det er liten
tvil om at palestinernes knappe vannressurser er en del av det strategiske
spillet i konflikten og også en stor del av en potensiell fredsprosess. Tilgang
på vann er i følge dem definitivt en del av denne konflikten.
I følge enkelte bosettere er ikke bosettingene i veien for
en fredsprosess, de er snarere en naturlig del av en fredsprosess og vil
kanskje til og med gjøre fredsprosessen enklere. Hvorfor? Fordi de har så godt
forhold til sine naboer, og tenker ikke på nevnte naboer som fiender overhodet.
Dette er de naboene som er gjerdet ute fra bosettingen, og som har mistet sitt
land til fordel for store, frodige bosettinger. Ved flere av møtene våre med
palestinere på Vestbredden er historien helt motsatt – det kan ikke bli fred
hvis bosettingene får bli, og får lov til å fortsette å ekspandere slik de gjør
i dag. Dette hørte vi av palestinere i Betlehem og av palestinere i Yanoun.
Fellesbetegnelsen for dem er at de begge har papirer på eierskap av den jorda
de nå ikke lenger har tilgang til. Nettopp på grunn av bosettingene som er
veien til fred, i følge amerikaneren Bob Lang som vi møtte i
Efratbosettingen utenfor Bethlehem.
Og slik gikk i grunn dagene på denne turen. Historier og
mothistorier. Og studenter som er blitt mer kildekritiske enn de var før de
dro.
Hilde skriver:
Å reise rundt i Israel og på Vestbredden med
Bjørknes-studenter er en god kandidat til nominasjon i kategorien «det beste
ved jobben min». Å undervise i et program som heter Freds- og konfliktstudier
kan være frustrerende, all den tid det blir mye teori og lite praksis.
Studieturen vår til Midtøsten er så til de grader praksis. Å observere hvordan
studentene tar inn over seg inntrykk og kritisk sammenligner offentlig
informasjon med egne inntrykk, er rett og slett veldig meningsfylt.
Å reise i det såkalte hellige land er en øvelse i
kildekritikk, som Cecilie skriver. Det er også en øvelse i subtil kopling. Vår
hyggelige vertinne som møter oss i det israelske utenriksdepartementet ser
forskrekket ut når jeg forteller at vi bor i Øst-Jerusalem (den palestinske delen av Jerusalem), og anbefaler
med en gang at vi tar en tur til «City of David». Hva er koplingen? «City of
David» er et kontroversielt arkeologisk prosjekt som skal grave ut det som sies
å være «Davids by» som ifølge jødisk tradisjon er der Kong David etablerte et
hovedsete i bronsealderen. Og hvor ligger så denne historiske byen? Tydeligvis
under en palestinsk bydel ved navn Silwan, hvis innbyggeres hus blir ødelagt av
selve gravingen av tuneller under husene deres, eller revet ned slik at det
arkeologiske prosjektet kan fortsette. Den «arkeologiske parken» utvides
stadig, og fokuserer kun på jødisk bibelsk historie. Den fokuserer ikke på
annen historie som for eksempel muslimsk eller kristen historie. Med andre ord:
Jerusalem er jødisk.
Israelsk UD ligger for øvrig i Jerusalem, som jo altså da
Israel hevder skal være sin hovedstad, og ikke i Tel Aviv, der alle de
utenlandske ambassadene ligger siden Jerusalem er ulovlig annektert i henhold
til internasjonal rett. Bonuskopling: Det israelske justisdepartementet, som
for tiden ledes av sentrumspolitiker Tzipi Livni (også kjent som statsminister
Benjamin Netanyahus fredsforhandler dette siste året) ligger laglig til midt i Øst-Jerusalem (også kjent som den
framtidige hovedstaden til den potensielle framtidige palestinske staten).
Turen er også en øvelse i forskrekkelse. Eller mer korrekt,
en øvelse i ikke å vise ens forskrekkelse. Man øver seg på ikke å vise
forskrekkelsen over at to IDF soldater ved Qalandia checkpoint mellom Ramallah
og Jerusalem går inn i bussen vår og leende beordrer oss ut av bussen – med all
bagasje – for å gå på fote gjennom checkpoint. En avgjørelse som vil bety ca. 3
timer i kø for vår del (mens vår neste avtale venter forgjeves). Om de ler av
oss eller ikke er umulig å vite. De snakker hebraisk. Hebraisk er for øvrig
språket som gjaller ut av høyttalerne ved alle checkpoints, uten at palestinerne
eller internasjonale forstår så mye av ordrene som blir gitt.
En forsøker ikke å vise ens naive forskrekkelse over
segregerte Hebron, der palestinere bor med gitter foran vinduene og henger opp
netting for å beskytte gaten i gamlebyen mot søppelkasting fra bosetterne som
bor høyere opp. Man forsøker å skjule forskrekkelsen over den ortodokse
rabbineren som leder en anti-sionistisk organisasjon, når han sier ting som at
jødene burde dra tilbake til der de kom fra, og at sionister ikke er jøder.
Man klarer ikke å skjule forskrekkelsen over den daglige
usikkerheten landsbyboerne i Yanoun lever i, en fysisk usikkerhet skapt av
bosettinger på hver åstopp rundt hele landsbyen. På grunn av fysiske angrep fra
bosetterne (og mer kreative innslag som at bosetterne lar hundene sine bade i
vannbrønnen i Yanoun) må det alltid være representanter fra EAPPI tilstede i
landsbyen. Ikke fordi de kan forhindre angrep, men fordi de kan ta bilder og
spre informasjon til resten av verden.
For meg personlig betyr en reise i det såkalte hellige lang
en rekke uhellige tanker. Særlig trekkes tankene alltid til sangen om
bakvendtland, der alt går an, samt boken 1984
av George Orwell. Ønsker du å forstå hva det betyr, er det bare en ting å
gjøre: reis og se med dine egne øyne.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi takker for en flott tur, med en veldig god studentgruppe,
og gleder oss allerede til neste år.
Hilsen Hilde og Cecilie
Visste du at Bjørknes Høyskole tilbyr Norges eneste bachelorgrad i freds- og konfliktstudier? Sjekk ut våre Facebooksider.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar