fredag 13. mars 2015

Skriv på nytt

For ikke så veldig lenge siden ble min aller første bok publisert. Boka heter American Exceptionalism: An Idea that Made a Nation and Remade the World og er basert på doktorgraden jeg skrev ved University of Virginia. Men boka er ikke copy+paste av doktorgraden, sendt til forlaget. Etter at jeg var ferdig i Virginia har jeg jobbet videre med prosjektet og både kuttet ut ting som var i doktorgraden og lagt til flere kapitler. Det tok fire og et halvt år fra jeg var ferdig i Virginia til boka ble publisert. Dette er blant annet fordi at jeg hadde en streng redaktør (også kjent som Nadim Khoury) som avviste første fullstendige bokmanuskript og ba meg skrive på nytt. Det tok litt tid.

Så når jeg formaner alle dere studenter om at det er kjempeviktig ikke å levere inn førsteutkast (på noe som helst, men særlig) av et essay, så vet jeg av personlig erfaring at dette er sant. Chris liker å si at man skriver ikke et essay (eller en bachelor oppgave, eller en bok, eller…) man omskriver den. Og det er kanskje det viktigste rådet vi kan gi dere når det kommer til hvordan produsere bra skriftlig arbeid.

Men hva handler boka om? Jo, den handler om hvordan USAs nasjonale identitet – kjent som eksepsjonalisme – har påvirket USAs utenrikspolitikk gjennom historien. Jeg starter med 1600-tallet (bravo, du som nå tenkte, «men da var ikke USA et eget land enda» - det er riktig, jeg viser at amerikansk identitet ble påvirket av britisk imperialistisk identitet i kolonitiden) og ender faktisk opp med Obama-administrasjonen. Så tidsperspektivet er relativt langt, men så er jeg en av disse statsviterne som mener vi må kjenne historie for å forstå politikk. Det er ikke alle statsvitere som er enig i det, men de av dere som har tatt The United States in the Middle East vet hva dette betyr.

Jeg argumenterer for at den amerikanske identiteten som eksepsjonell har påvirket amerikansk utenrikspolitikk i en retning som jeg kaller «unilateral internasjonalisme» - kontrastert med multilateral internasjonalisme. Jeg argumenterer også i mot at USA noen gang har vært såkalt «isolasjonistisk», selv om dette er en utbredt mening blant mange. Men mange kan ta feil. Og det gjør de.

For ikke så lenge siden hadde jeg den ære å få lov til å presentere boka på Litteraturhuset, i regi av Fulbright. Her kan dere lese mer om det arrangementet. Selv om det var en fredagskveld, var det mange Bjørknes-studenter som møtte opp, inkludert alumni. Det var skikkelig moro å se, tusen takk til dere som kom! Alle dere andre, you’re all dead to me.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar